Voetbalschoenen onderhoud

 Hoe hou je de voetbalschoenen in conditie?

1) Vet je voetbalschoenen regelmatig in met blank ledervet. (Uiteraard niet bij synthetische schoenen. Voor kunststof schoenen is dit ook een goed alternatief omdat kunststof vaak een verstevigd materiaal is dat ook een soort van leer bevat. Schoenen poetsen met schoensmeer heeft alleen een invloed op het uiterlijk van de schoen. Enkel schoenen poetsen heeft dus geen zin.

2) Laat je voetbalschoenen nooit in je tas zitten. Je kunt ze het beste binnenin huis drogen.

3) Droog je (natte) voetbalschoenen nooit op de verwarming , maar stop er schoenspanners in, of kranten dan drogen ze ook sneller. Kranten trekken vocht uit de schoen, maar dienen wel iedere dag ververst te worden. Een schoenspanner zorgt ervoor dat je voetbalschoen in model blijft.

4) Behandel je voetbalschoenen nooit met schoonmaakmiddelen, dat is slecht voor de stiksels.

5) Om ervoor te zorgen dat nieuwe, lederen voetbalschoenen gelijk lekker naar je voet zitten, kun je ze de eerste keer voor de training het beste nat maken met warm water. Laat je schoenen daar even in staan en ga dan met de natte schoenen trainen. Ze staan gelijk naar je voeten én je hebt geen last van blaarvorming.

6) Bij voetbalschoenen met schroefnoppen, de noppen eruit halen, insmeren met vaseline, of olie en daarna vastdraaien. Het beste kun je zuurvrije vaseline of olie gebruiken omdat deze ervoor zorgen dat de noppen niet roesten. Let op: vast is vast, niet doordraaien! Zo kun je de noppen later bij het eventuele doorslijten makkelijker vervangen. Kijk na verloop van tijd wel of alles nog goed vast zit.

7) Synthetische voetbalschoenen kun je afspoelen onder de douche omdat ze geen water opnemen. Droog ook deze schoenen nooit op de verwarming of andere warmtebron. Dit om het indrogen van de boardplaat tegen te gaan.

8) Als je de veters wilt afknippen omdat je ze te lang vindt, smelt dan voorzichtig de uiteinden met een lucifer of kaars dicht. Je kunt ze vervolgens het beste plat knijpen, dan rafelen ze het minst snel.

9) Verwijder na de wedstrijd of training al het zand, gras en klei met een borstel en spoel je voetbalschoenen daarna af met water. Dit kan anders op den duur vast gaan zitten onder de zool wat de grip vermindert.

10) Kijk altijd eens per week je voetbalschoenen na. Let hierbij op versleten en kapotte onderdelen/plekken van de schoen. Wanneer je tijdig met versleten of kapotte onderdelen naar de schoenmaker stapt kan hij deze nog repareren. Ook kun je sommige maatregelen van tevoren al nemen, want voorkomen is beter dan genezen. (Bijvoorbeeld de schoen door middel van hulpstukjes precies op maat laten maken).

Contact

Adresgegevens:

Kantine sportpark Langs de Gewannen
Langs de Gewannen
Ulestraten

043-3642545

Webmaster:
info@rkuvc.nl